AX - Radeč CUP + MNL - Vaclav Smutný - Nová Paka - 1. - 2. 8. 2020
Až první srpnový víkend se nezvykle na trati v Nové Pace konal první letošní závod. Dostaveníčko si zde dali jezdci Radeč Cupu a Holandského mistrovství v Autokrosu. Účast na tomto závodě byla opravdu rekordní. Do závodu bylo převzato 226 jezdců. Vzhledem k tomuto počtu se již v pátek konaly tréninkové jízdy, aby se závod vůbec stihnul uspořádat. V sobotu bylo velké vedro a v permanenci byla nepřetržitě kropící technika, kterou v neděli naštěstí vystřídal ochlazující déšť.
V rámci prvního startu po přestupu do divize Buggy 4x4 si novým vozem tento závod vybral Vašek Smutný. V jeho divizi prošlo technickými přejímkami 20 vozů. První dvě rozjížďky byly pro Vaška seznamovací, když byl klasifikován na osmém a devátém místě. Třetí rozjížďku dojel jako druhý. Semifinále dojel Vašek na místě, na kterém jsme ho v posledních letech zvyklí pravidelně vídat a bylo to tak pro něj první jízda dojetá na prvním místě se čtyřkolkou. Dle pravidel, kdy přímo do finále postupuje osm jezdců a z B Finále pak postupují další dva, to znamenalo start ve finále ze čtvrté řady. Zde se Vaškovi podařilo zabojovat a v nabité konkurenci si dojel pro šesté místo.
AX - MČR v Autokrosu - Poříčí nad Sázavou - 25. - 26. 7. 2020
Díky situaci z posledních měsíců začala autokrosová sezóna 2020 netradičně až poslední červencový víkend na trati v Poříčí nad Sázavou. V divizi junior buggy, ve které nastupuje Filip Duřt, prošlo technickými přejímkami třináct jezdců a celkově to bylo rekordních 152 napříč všemi divizemi. V divizi Buggy 1600 pak nově za náš tým nastupuje Samuel Peták.
V kvalifikačních jízdách se Filipovi moc nedařilo a zajížděnými časy se řadil na začátek druhé poloviny startovního pole. Ve třetí jízdě ho navíc zastavila kolize, při které si urazil kolo a nebral body žádné. I přes nedojetí poslední jízdy to dalo na přímý postup do finále, protože se semifinálové jízdy nejely. Sice ze čtvrté řady, ale finálová účast byla jistá. Jak se nakonec ukázalo, tak start ze čtvrté řady byl výhodou. Filip využil velké kolize, která se stala hned ve druhé zatáčce po startu a zůstalo v ní řada jezdců a Filip se tak zařadil na druhé místo za vedoucího Styna Jasperse, které až do posledního kola držel, než ho předjel Daniel Pytloun, který předvedl skvělou stíhací jízdu. Filip bohužel nemohl jet naplno, protože také utrpěl mírné poškození, ale i přes ztrátu druhé pozice byl velmi spokojen a opět tak zopakoval po třech týdnech umístění na stupních vítězů. Za AUCTOR Team gratulujeme.
Samuel Peták hodnotí svůj letošní start svými slovy takto:
S Poříčskou tratí jsem byl nad míru spokojený, byla hezky upravená a uhlazená. Co se ale týkalo závodu, to už bylo o něco horší. První měřený trénink jsem dojel dvacátý z necelých třiceti jezdců a s tímto výsledkem jsem příliš spokojený nebyl. Druhý trénink dopadl ještě hůře než ten první, udělal jsem chybu a ohnul jsem přední těhlici a v tréninku jsem už nemohl pokračovat. První rozjížďka už dopadla o něco lépe, dojel jsem sedmnáctý. Největší radost jsem měl, ale z druhé rozjížďky, protože jsem se ze sedmnáctého místa posunul na jedenácté. Bohužel jsem v třetí rozjížďce nedojel. Přetočil jsem se, následně vznikla hromadná kolize a bylo mi uraženo pravé přední kolo a znovu jsem byl vyřazen ze hry. Do semifinále jsem nastupoval z poslední řady, a jak se ukázalo, bylo pro mě konečnou jízdou tohoto závodu. Jak se ukázalo, tak problém nebyl jen na elektronice, ale měl jsem ještě ohnuté levé přední rameno. Celkově jsem se tak umístil jedenáctém místě.
MX - Hill Buster III - 18. 7. 2020 - Mladá Boleslav - Martin Chytráček
Martinovi bohužel není letos přáno. Dlouho avizovaný přechod na nový motor u jeho Fabie nedopadl dobře, v rámci testu bohužel šestnácti ventil nevydržel. Pro letošní rok to tak vypadá, že ho na autokrosových tratích neuvidíme. Martin ale není z těch, co by doma brečel nad prasklým blokem, ale musí si alespoň jednou ročně nějaký ten adrenalin dopřát. Zavítal tak na třetí ročník Hill Buster – závodu do strmého vrchu, kterého se účastní závodníci na motokrosových strojích.
Letošní ročník přivítal více jak sto závodníků a opět mu přihlíželo velké množství diváků. Martinovi se podařilo vyjet v jedné jízdě do 25 metrů a v jedné dokonce do 35, ale při jedné z dalších jízd si pak ulomil spojkovou páčku a už nemohl pokračovat. Do té doby si ale stihnul zazávodit i se svým synátorem a do životopisu si může zapsat, že se závodu zúčastnili spolu táta se synem, což si kdekdo říci nemůže.
RX Rallycross CUP - Radek Dvořák - Sedlčany - 11. 7. 2020
V rámci testování zavítal Radek Dvořák na druhý závod RX Cupu, který se konal na trati v Sedlčanech v sobotu 11. července. Bohužel tomuto závodu nepřálo příliš dobré počasí a trať byla velmi zkrápěna deštěm a spíš než rallycross to chvílemi vypadalo jako při rozplavbách v rámci vodáckých závodů. V divizi S1600, do které byl Radek zařazen, prošlo technickými přejímkami pět jezdců. Po třech kvalifikačních jízdách patřilo Radkovi třetí místo. Ve finálové jízdě toto umístění vylepšil o jednu pozici a nestačil pouze na vítěze, Jiří Dobeše se Škodou Felicia, který tak navázal na stejné umístění ze Sosnové. Na stupních vítězů je doplnil Petr Svoboda s Peugeotem 106, který taktéž zopakoval umístění z předchozího závodu v Sosnové. Radkovi za AUCTOR Team gratulujeme.
AX - Alfa Racing CUP - 4. 7. 2020 - Humpolec
V rámci zkrácení čekání na první autokrosový závod letošní sezóny, firma Alfa Racing uspořádala 4. července volný závod na trati v Humpolci pro jezdce, jež nastupují s vozy z jejich dílen. Závodu se zúčastnilo 30 závodních speciálů ve třech divizích. Pro Filipa Duřta to byl jeho první letošní závod a v divizi Junior Buggy, v níž nastupuje, se sešlo osm jezdců.
V rámci kvalifikačních jízd se Filipovi moc nedařilo, když v první jízdě zřejmě díky kolizi nedojel a v dalších dvou jízdách dojel až na šestém místě. Tato umístění mu vynesla až třetí řadu do finále. Zde se nakonec na něj usmálo štěstí a navázal tak na své první pódiové umístění z loňského setkání mistrů, kdy na této trati dojel třetí a toto umístění v rámci tohoto volného závodu zopakoval.
RX - MČR v Rallycrossu + RX CUP - Sosnová - 27. - 28. 6. 2020
O posledním červnovém víkendu se konal první závod MČR v Rallycrossu na Autodromu v Sosnové. Závodu se zúčastnila hned čtveřice jezdců. V České trofeji historických automobilů do 1600 ccm to byl Martin Peták, dále to byla Tereza Dvořáková v divizi nad 1600 ccm, v divizi STC-1600 pak její otec, Radek Dvořák a v Super 1600 pak Honza Ratajský.
Nový jezdec našeho týmu Martin Peták se závodu v Sosnové účastnil v rámci doplňkového závodu RX Rallycross Cupu v divizi historiků nad 1600 ccm. Do závodu se v této divizi přihlásilo osm jezdců. Martin jako jediný nastupoval s vozem Škoda Favorit a oproti svým soupeřům v této divizi nedisponuje takovým objemem ani výkonem, což bylo znát i na zajížděných časech. Po kvalifikačních jízdách mu patřilo sedmé místo, které pak ve finále ještě o jedno vylepšil, když doje jako šestý. Jinak v této divizi zvítězil Milan Peruth junior s vozem Honda Civic, druhý dojel Petr Čada s VW Polo GTi a na třetím místě dojel Petr Jejkal s VW Golf.
Pro Terezu Dvořákovou to byl první ostrý start s novým vozem Peugeotem 306, jehož historie sahá až do továrního týmu Peugeotu. V její divizi prošlo technickými přejímkami 6 jezdců. V rámci kvalifikačních jízd si na vůz postupně zvykala, což bylo vidět i na zajížděných časech. V pořadí od první jízdy brala šestý, pátý a čtvrtý čas a v součtu bodů to bylo páté místo a start ve finále ze třetí řady. Ten se jí povedl náramně a v první zatáčce byla již na třetím místě. Díky vylomenému kolu po kontaktu s bariérou a odstoupení vítěze kvalifikace Petra Šplíchala se posunula na místo druhé a to si již udržela před dotírajícím Tomášem Zajícem s krásným Fordem Escort RS 2000, který dojel jako třetí. S velkým náskokem vyhrál celý víkend skvěle jedoucí Jirka Matějka s vozem Škoda Felicia. Tereze k umístění za AUCTOR Team gratulujeme.
Radek Dvořák si dal po loňské volnější sezóně za cíl účast v celé zóně a českém mistrovství. Zóna se nakonec týden před závodem musela odvolat, ale to již nezměnilo nic účasti na tomto závodě. Cíle pro děčínského jezdce na této defacto domácí trati byly ty nejvyšší. Po kvalifikačních jízdách byl nad jeho síly jen Tomáš Stránský, který velmi překvapil svou rychlostí po přestupu z divize National 1600 a s velkým náskokem všechny své jízdy vyhrál. V této divizi startovalo osm jezdců a jely se tak semifinálové jízdy. Radek nenechal nic náhodě a svou semifinálovou jízdu vyhrál a zajistil si tak první řadu ve finálové jízdě. Zde se mu náramně povedl start na rozdíl od vítěze kvalifikačních jízd, který se propadl až na páté místo. Radek si postupně oproti svým soupeřům vybudoval drobný náskok a své místo už nepustil a zaslouženě dovezl svou Ibizu na prvním místě. Druhý dojel po skvělém výkonu Raphael Dirnberger na Škodě Fabia MK2 a třetí místo bral po svém přestupu z historiků Michal Sklenář s Hondou CRX. Radkovi za AUCTOR Team gratulujeme.
V divizi Super 1600 se do závodu přihlásilo 9 jezdců. První start se svou novou trojkovou Fábií absolvoval Jan Ratajský. Ve své první jízdě se Honzovi podařilo výborně odstartovat a v součtu všech časů z obou kvalifikačních jízd první série mu patřilo druhé místo. Start se mu moc nepovedl ve druhé a třetí jízdě a musel tak dohánět toto zaváhání na trati. Celkem se mu to zadařilo, když se mu podařilo zajet čtvrtý a šestý čas, což dalo na první řadu v semifinále. To dojel jako druhý za maďarským jezdcem Andrejem Vajdou s Renaultem Clio a před Jiřím Šustou se Škodou Fábia. Druhé místo pak znamenalo druhou řadu ve finálové jízdě. Již tato pozice byla při prvním ostrém startu s novým vozem velkým úspěchem mezi top vozy a jezdci. Po startu finálové jízdy se zařadil Honza na čtvrté místo, a i když se moc snažil dotáhnout na před ním jedoucího Tomáš Budu, taktéž jedoucím první závod s novým vozem stejné značky a typu, tak se mu dokonce finálové jízdy nic vymyslet nepodařilo a dojel čtvrtý. Na prvním místě pak dojel Jan Černý s vozem Škoda Citigo, před Andrejem Vajdou.
Amater Rallye - Kamil Berka – Bělá pod Bezdězem – 27. 6. 2020
V rámci Amatérské rally, která se z původně plánovaných Milovic přesunula do Adventure Land v Bělé pod Bezdězem, si po nevydařené Sosnové, kde stávkovala technika, spravil chuť třetím místem Kamil Berka s vozem Subaru Impreza. K umístění za AUCTOR Team gratulujeme.
ZAV - Sosnová - 6.6.2020 - Krušnohorský pohár
V sobotu 6. června se na Autodromu v Sosnové konal první dvouzávod Krušnohorského poháru. Z našeho týmu se závodu zúčastnila hned trojice jezdců. Bratři Radek Kopecký starší a Honza Kopecký s vozem VW Golf III VR6 v divizi závodních speciálů nad dva litry a Kamil Berka s vozem Subaru Impreza v divizi N2, ten ale vlivem technických problémů do závodních jízd vůbec nenastoupil.
V kategorii závodních speciálů nad dva litry, v níž Radek a Honza Kopečtí nastupují, se sešlo úctyhodných 16 jezdců. V rámci dopoledního závodu se lépe dařilo Radkovi, který byl klasifikován jako 8 a v celkovém pořadí mu patřila 39 příčka. Honzovi patřilo místo 10 a v absolutní klasifikaci byl 54. Odpoledne desáté místo patřilo Radkovi a Honza opanoval místo šesté. V absolutní klasifikaci to bylo pak místo padesáté osmé, respektive třicáté první ze 116 přihlášených jezdců.
Vlastními slovy závod zhodnotil Radek Kopecký: Je za námi první závod letošní sezóny, auto za deštivého počasí fungovalo bez chyby, než ve druhé závodní jízdě praskla Honzovi hadice od serva a vytekl všechen olej. Trošku jsme přidělali práci pořadatelům, ale vše dobře dopadlo ;o). Bohužel pro nás jsme neodjeli všechny závodní jízdy, hlavně ty za sucha, ale to se stává a k tomuto sportu to patří. Děkujeme všem přátelům a kamarádům za skvělou atmosféru během závodu a za bezchybnou přípravu vozu. Nyní nás čeká jednodenní test v Bělé, pak koncem srpna Ještěd a v druhé polovině září Jemníky.
Vráťo, vzhledem k tomu, že jsi v posledních letech velmi vytížený, vybíráš si vždy jen pár závodů, kterých se účastníš. Tvá divize patří vždy k nejobsazovanějším v rámci seriálu Edda Cup a pokud na závody vyrazíš, většinou patříš k nejrychlejším jezdcům a např. za poslední dva roky si neslezl ze stupňů vítězů ;o). Jak vidíš minulou sezónu? Který závod se Ti nejvíc líbil? Potkala Tě nějaká kuriozita?
Celkově Edda cup mám rád kvůli konkurenci nejen v mé třídě, je tam hodně neuvěřitelně šikovných jezdců a používaná zajímavě rozmanitá technika. Asi jako každý příznivec motosportu jsem rád za každý závod, který se pořadatelům podaří zorganizovat, bez rozdílu. Pořadatele velice v tomto směru obdivuji, patří jim veliké DÍKY. Samozřejmě mám oblíbené tratě, mezi ně patří z minulé sezóny domácí závod v Jemníkách, velice krásná je trať Horní Jiřetín a v neposlední řadě také široký liberecký kopec se super depem. Jelikož se snažím vždy na 100 procent na závody připravit a vše důkladně přichystat, tak asi jako kuriozitu považuji zjištění absence distančních podložek pod suchá kola v Jiřetíně ráno při přezouvání těsně před závodem. Bez těch se nedá přezout kola, domů daleko a na převozních kolech se toho moc odjet nedá, závod by byl takovou lehkou prkotinou snadno ztracen ;o). Naštěstí kamarádi konkurenti!!! v depu pomohli, jak mohli a podobné podložky byly za chvilku na světě.
Jaké máš plány a cíle na rok 2020? Čím pojedeš? Budou to zase tři podniky nebo zavítáš i někam jinam?
Letošní sezona je naplánována z časových důvodů obdobně jako loňská – výběr tratí, které mě technicky zajímají. Když vše půjde dobře, je v plánu i nějaký výlet mimo Edda cup. Technika zůstává velice podobná loňské, v plánu je běžná údržba, drobné změny v interiéru a dle nově nabitých loňských zkušeností změny v nastavení geometrie podvozku. Konkurence samo nikdy nespí, tak je třeba držet krok.
Plánuješ nějaké vylepšení stávajícího vozu?
Rád bych stávající Octávii ještě výrazněji odlehčil, současných 920kg má do možného limitu 750kg ještě daleko. Už moc ale není kde brát, přeci jen už teď má od sériové bez rámu 300kg dole. Asi jediná možnost je odjet na dovolenou a nechat o samotě rozbrušovačku s Kosťou (mechanik Zděněk Kroupa). Je to vyzkoušené, dost kg jsme tak již ušetřili na kapotě, nebo prostě budu muset zhubnout.
Už si zkusil autokros i rallycross, myslím si, že i nějaký okruh si absolvoval. Nelákala by Tě i jiná disciplína nebo návrat do již vyzkoušených? Auctor pořádá kromě Tvého domovského závodu v Jemníkách i Mistrovství ČR v rallycrossu v Sosnové, tak třeba tam, nebo kdyby si dostal stejnou nabídku jako Honza Ratajský a měl možnost se svézt s vozem super buggy, využil by si ji?
Autokros i rallyecross je super, vždy když sedím v nějakém takovém autě, mám velikou chuť se svést dveřmi napřed :o). Dobře, ale vím, jak moc časově a technicky náročné takové závodění je. Je to kontaktní sport, technika zde trpí. Vždy mě lákalo rallye, ale nějak na něj nedošlo a nejspíš už asi ani nedojde. Přeci jen už v tomhle autě nejedeš sám, je to veliká oboustranná zodpovědnost - obdivuji. Super buggy bych určitě moc rád vyzkoušel, veliký výkon při malé hmotnosti a 4x4 jako bonus ti musí vykouzlit usměv na tváři už po pár metrech. Již dlouho uvažuji o půjčení kartu. Láká mě jejich vyrovnanost techniky při samotném závodě, musí to být masakr.
Co je pro Tebe nejnáročnější na tvém závodění?
Jasně čas. Čas jsou taky peníze. Mám to štěstí, že mému závodění je nakloněna celá rodina i přátelé. Veliké díky patří mé rodině a přátelům, mechanikovi Kosťovi, Martinu Boháčkovi z PneuBoháček, AutoMoto Dobrovice a Auctoru, který se zhostil role sponzorské podpory, teamového propojení místních závodníků a organizace závodů do vrchu a rallyecrossu. Tímto bych také rád poděkoval každému, kdo jakkoliv pomohl, přispěl k provozu tohoto sportu.
Co vlastně děláš, když nezávodíš
Lenoším ;o), ale na to mi nezbývá čas. Rád jezdím se vším co má kola, naštěstí mám podobně „postižené děti“, takže mohu provozovat s nimi. Moje práce se točí kolem aut, ať už civilních nebo závodních, trochu se morduji i s vlastní stavařinou, takže o zábavu je vždy postaráno.
Chtěl bys něco vzkázat fanouškům?
Mám radost z každého, kdo si nehledí jen té své „zahrádky“ a neremcá, že ho někdo na chvilku ruší, omezuje někdo jiný svou činností a naopak se jde podívat, co se mu to vlastně za plotem jednou za čas děje a je za to rád. Takovým lidem fandím, i já se rád jdu podívat zase na jejich koníčka, protože vím, co je zatím vším schováno odříkání, úsilí a času. Díky za takové všechny lidi.
Filipe, zakončil si sezónu krásným třetím místem při setkáním mistrů v Humpolci. Jak by si krátce zhodnotil rok 2019? Kde se Ti líbilo nejvíce?
Se sezónou 2019 jsme byli v týmu spokojeni. Některé závody se povedly, některé méně. Svezli jsme se při několika závodech v Evropě a odjeli celou republiku, což pro nás bylo velmi důležité při získávání důležitých zkušeností. Jinak nejlépe se mi povedl zmíněný závod na setkání mistrů v Humpolci, kde jsem skončil na 3.místě. Nejvíce se mi pak líbilo v Poříčí nad Sázavou.
Jaké máš plány do sezóny 2020? S čím pojedeš?
Pro tuto sezónu se připravuje nová buggyna od Alfa Racing. I když to bude hodně těžké, tak věříme, že s novým a výkonnějším vozem bychom měli být schopni bojovat o příčky nejvyšší.
Začínal si s fotbalem a teď brázdíš autokrosové tratě. Jaká to pro Tebe byla změna?
Fotbal je hra týmová a v autokrosu zaleží, především na trati, ve velké míře na mně. Určitě je to změna velká, více se musím připravovat na závody a víc mi pracují nervy.
Co je pro Tebe nejnáročnější na tvém závodění z pohledu přípravy a účasti na závodech?
Samozřejmě náročná je příprava před samotným závodem. Vše připravit, zabalit a naložit, ale jak už jsem zmiňoval, tak je pro mě nejnáročnější dostat se do dobrého psychického rozpoložení.
Co vlastně děláš, když nezávodíš?
Pořád se také věnuji fotbalu, který mám hlavně kvůli fyzičce. Jinak chodím do školy, takže nějaký čas trávím učením, nebo ho trávím s kamarády a samozřejmě, i když se nezávodí, tak na autě je pořád co dělat, tak dělám na něm.
Chtěl bys něco vzkázat fanouškům?
Děkuji všem, co mě podporujete a fandíte mi, dodává mi to energii a moc si toho vážím.